Produkty

  • Hodnotící standardy kvality a bezpečí

    HODNOTÍCÍ STANDARDY PRO HODNOCENÍ KVALITY A BEZPEČÍ POSKYTOVATELE NÁSLEDNÉ LŮŽKOVÉ LÉČEBNĚ REHABILITAČNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE

     

     

    1.     Hodnotící standardy řízení kvality a bezpečí

     

    1.1 Standard: Zavedení programu zvyšování kvality a bezpečí

    1.1.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má zaveden program zvyšování kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče pro celé zdravotnické zařízení a tento program je pravidelně aktualizován.

       - zdravotnické zařízení má zpracován, zaveden a řízen program řízení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče

       - s programem řízení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče, včetně jeho změn, byli seznámeni všichni zaměstnanci zdravotnického zařízení

       - program řízení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče je pravidelně přezkoumáván, aktualizován a vyhodnocován a jsou přijímána adekvátní opatření.

    b) Zdravotnické zařízení stanovilo odpovědnosti za plnění programu zvyšování kvality a bezpečí.

      - zdravotnické zařízení definovalo odpovědnosti za plnění programu zvyšování kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče

      - zdravotnické zařízení stanovilo odpovídající pravomoci nezbytné pro plnění programu zvyšování kvality a bezpečí (organizační řád, popis pracovních funkcí atd.)

      - zdravotnické zařízení podle potřeby program aktualizuje, stanovuje rozsah pravomocí a odpovědností osob pověřených plánováním, monitorováním a vyhodnocováním

    c) Zdravotnické zařízení zahrnulo zásady a činnosti vedoucí ke zvyšování kvality a bezpečí do provozních postupů zavedených do praxe.

       - zdravotnické zařízení definovalo a popsalo zásady a činnosti vedoucí ke zvyšování kvality a bezpečí ve svých provozních postupech

       - zdravotnické zařízení zavedlo zásady a činnosti vedoucí ke zvyšování kvality a bezpečí do své praxe

       - zdravotnické zařízení seznámilo své pracovníky s provozními postupy (včetně jejich změn) prokazatelným způsobem

       - zdravotnické zařízení tyto provozní postupy minimálně 1x ročně aktualizuje

       - zdravotnické zařízení má stanoveny rozhodující klinické i ostatní provozy, ze kterých jsou shromažďována a vyhodnocována data.

    d) Zdravotnické zařízení zajistilo aktivní zapojení osob podílející se na poskytování lůžkové zdravotní péče do programu zvyšování kvality a bezpečí.

       - vedení zdravotnického zařízení podporuje program zvyšování kvality a bezpečí

       - vedoucí zaměstnanci zdravotnického zařízení se podílejí na rozpracování programu

       - zaměstnanci zdravotnického zařízení jsou zapojeni do plnění programu zvyšování kvality a bezpečí

       - vedoucí zaměstnanci využívají výsledky z analýz dat pro zlepšování kvality a bezpečí poskytované péče

       - zdravotnické zařízení zajišťuje přes vedoucí zaměstnance zpětnou vazbu o výsledcích analýz pracovníkům, kterých se sbíraná data a analýzy týkají

     

    1.2 Standard: Sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí

    1.2.1  Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení eviduje nežádoucí událostí v rozsahu minimálně neočekávaného zhoršení klinického stavu pacienta, majícího za následek trvalé tělesné poškození     nebo úmrtí pacienta, výskytu nemocničních nákaz, pádů, proleženin, událostí spojených s podáváním nebo přípravou léčiv, událostí spojených s léčebným či               diagnostickým výkonem.

       - zdravotnické zařízení definuje, které události se považují za nežádoucí, výstražné a nedokonané

       - zdravotnické zařízení eviduje nežádoucí události, tato evidence je dostupná všem pracovníkům zdravotnického zařízení,

       - kterýkoliv pracovník zdravotnického zařízení může kdykoliv předat informaci o nežádoucí příhodě

       - zdravotnické zařízení eviduje minimálně následující nežádoucí události: neočekávané zhoršení klinického stavu pacienta, mající za následek trvalé tělesné poškození   nebo úmrtí pacienta, výskyt nemocničních nákaz, pádů, proleženin, událostí spojených s podáváním nebo přípravou léčiv, událostí spojených s léčebným či diagnostickým výkonem

       - pověřený pracovník zdravotnického zařízení kontroluje, zda zaměstnanci evidují nežádoucí události.

    b) Zdravotnické zařízení vyhodnocuje jednotlivé nežádoucí události a zjišťuje jejich příčiny.

       - zdravotnické zařízení má definován pojem nežádoucí události

       - zdravotnické zařízení má popsán proces evidence nežádoucích událostí

       - zdravotnické zařízení analyzuje příčiny nežádoucích událostí

    c) Zdravotnické zařízení vyhodnocuje časové trendy počtu nežádoucí událostí.

    - zdravotnické zařízení sleduje trendy vývoje počtu nežádoucích událostí

    - zdravotnické zařízení v pravidelných intervalech vyhodnocuje časové trendy počtu nežádoucích událostí

    d) Zdravotnické zařízení přijímá preventivní opatření k předcházení nežádoucím událostem.

       - zdravotnické zařízení informuje o výsledcích analýz hlášených nežádoucích událostí  příslušná pracoviště

       - zdravotnické zařízení na základě výsledků analýz přijímá opatření směřující k předcházení nežádoucím událostem zvyšování kvality a bezpečí poskytované péče

       - pověřený pracovník provádí kontrolu účinnosti přijatých preventivních opatření

     

    1.3 Standard: Vedení sledování a vyhodnocování spokojenosti pacientů s lůžkovou zdravotní péčí

    1.3.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení sleduje spokojenost pacientů minimálně s podmínkami pobytu ve zdravotnickém zařízení včetně stravování, přístupem zdravotnických pracovníků a     jiných odborných pracovníků k pacientům a poskytováním informací pacientům o jejich zdravotním stavu a diagnostických, léčebných a ošetřovatelských výkonech.

       - zdravotnické zařízení má zpracován postup pro sledování spokojenosti pacientů a provádí sledování minimálně s podmínkami pobytu ve zdravotním zařízení, se   stravováním, s přístupem zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a s poskytováním informací pacientům o jejich zdravotním stavu a diagnostických, léčebných a ošetřovatelských výkonech

       - zdravotnické zařízení sbírá data o spokojenosti pacientů s poskytovanou zdravotní péčí

       - zdravotnické zařízení využívá tuto zpětnou vazbu od pacientů ke zvyšování kvality a bezpečí poskytované péče

       - nespokojenost může pacient nebo jeho blízcí projevit i formou stížnosti, která je řešena v souladu legislativou.

    b) Zdravotnické zařízení vyhodnocuje spokojenost pacientů a přijímá opatření k odstranění zjištěných nedostatků.

       - zdravotnické zařízení vyhodnocuje v pravidelných intervalech získané informace o spokojenosti pacientů s poskytovanou zdravotní péčí

        - zdravotnické zařízení na základě vyhodnocení spokojenosti pacientů s poskytovanou zdravotní péčí provádí opatření potřebná pro odstranění zjištěných nedostatků a    ověřuje účinnost těchto opatření

        - zdravotnické zařízení informuje své pracovníky o výsledcích hodnocení spokojenosti pacientů

     

    1.4 Standard: Sledování a vyhodnocování stížností a podnětů týkající se lůžkové zdravotní péče

    1.4.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení eviduje všechny stížnosti a podněty pacientů a dalších osob podaných v souvislosti s lůžkovou zdravotní péčí včetně jejich vyřízení.

       - zdravotnické zařízení má zpracován postup popisující proces přijetí a řešení stížností a podnětů pacientů, resp. dalších osob a pravidelně ho aktualizuje (tzn. evidence stížností a podnětů pacientů, resp. dalších osob, včetně ústních stížností; postup řešení stížnosti a podnětů včetně stanovení maximální doby reakce zdravotnického zařízení na stížnost, resp. podnět; postup komunikace s pacientem resp. další osobou; stanovení odpovědností a pravomocí při přijímání a řešení stížností a podnětů)

       - zdravotnické zařízení eviduje stížnosti a podněty pacientů resp. dalších osob. Evidence zahrnuje i ústní stížnosti.

       - zdravotnické zařízení v evidenci zaznamenává časový sled řešení stížnosti resp. podnětu a způsob vyřešení dle schváleného postupu

    b) Zdravotnické zařízení vyhodnocuje všechny stížnosti a podněty včetně zjišťování jejich příčin.

       - zdravotnické zařízení řeší stížnosti a podněty pacientů, resp. dalších osob

       - zdravotnické zařízení zjišťuje příčiny stížností a podnětů pacientů, resp. dalších osob a zaznamenává řešení do evidence stížností a podnětů pacientů a dalších osob

       - zdravotnické zařízení komunikuje při řešení stížnosti s pacientem resp. další osobou

    c) Zdravotnické zařízení přijímá opatření k odstranění zjištěných nedostatků a potřebná preventivní opatření.

       - zdravotnické zařízení seznamuje své pracovníky s postupy a výsledky řešení stížností a podnětů, které se týkají poskytované zdravotní péče

       - zdravotnické zařízení přijímá opatření potřebná k odstranění identifikovaných nedostatků související se stížnostmi a podněty pacientů, resp. dalších osob

       - zdravotnické zařízení v zájmu zlepšování a předcházení vzniku nedostatků přijímá i potřebná preventivní opatření

     

     

     

     

     

    1.5 Standard: Využívání doporučených diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů

    1.5.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení využívá diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy doporučené odbornými a profesními organizacemi zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví.

       - zdravotnické zařízení má zpracovány a implementovány postupy pro všechny využívané klinické obory. Postupy vycházejí z doporučených diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů

       - zdravotnické zařízení zajišťuje využití diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů v praxi

       - zdravotnické zařízení tyto postupy reviduje a aktualizuje v pravidelných intervalech resp. dle potřeby

        - se změnami těchto postupů jsou prokazatelně seznámeni zainteresovaní pracovníci zdravotnického zařízení

    b) Zdravotnické zařízení má zpracovány interní diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy pro péči o pacienty se smyslovým nebo tělesným postižením.

       - zdravotnické zařízení má zpracovány interní diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy pro péči o pacienty se smyslovým nebo tělesným postižením

       - zdravotnické zařízení zajišťuje použití těchto postupů v praxi

       - zdravotnické zařízení tyto postupy reviduje a aktualizuje v pravidelných intervalech resp. dle potřeby

       - se změnami těchto postupů jsou prokazatelně seznamováni zainteresovaní pracovníci zdravotnického zařízení

     

    2. Hodnotící standardy péče o pacienty

     

    2.1 Standard: Dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých

    2.1.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

     Zdravotnické zařízení provádí sledování a vyhodnocování dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých a přijímá opatření k odstranění zjištěných nedostatků. - zdravotnické zařízení má stanoven postup hodnocení potřeby edukace každého pacienta a rozsah edukace pacienta

       - zdravotnické zařízení má zpracovanou metodiku sledování a dodržování práv pacienta resp. osob blízkých

       - zdravotnické zařízení zajistí informování pacienta, resp. osoby blízké o zdravotním stavu pacienta a navrhované léčbě tak, aby se pacient resp. osoba blízká mohli spolupodílet na rozhodování o poskytované péči

       - zdravotnického zařízení na základě výsledků hodnocení dodržování práv pacienta resp. osob blízkých, přijímá opatření k odstranění zjištěných nedostatků

       - zdravotnické zařízení zajišťuje prokazatelné seznámení pacienta se svými právy při přijetí do zdravotnického zařízení (pokud to zdravotní stav pacienta v době přijetí do zdravotnického zařízení neumožňuje, zajistit toto seznámení, jakmile to zdravotní stav pacienta umožní)

       - zdravotnické zařízení má stanoven postup pro seznámení pacienta resp. osob blízkých s jejich právy dle platných právních předpisů (pacient má právo na úctu, důstojné zacházení, soukromí, právo na poskytnutí zdravotní péče s ohledem na handicap, právo na informace o svém zdravotním stavu, právo vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele zdravotní péče, právo na léčbu bolesti, právo spolupodílet se na rozhodování o poskytované zdravotní péči, právo na uspokojování spirituálních potřeb, právo seznámit se s vnitřním řádem zdravotnického zařízení, právo na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce (u osob nezletilých či pacientů zbavených způsobilosti právních úkonů) v souladu s vnitřním řádem zdravotnického zařízení.

       - zdravotnické zařízení má stanoven postup, ve kterém jsou stanovena pravidla získání informovaného souhlasu pacienta

       - zdravotnické zařízení v pravidelných intervalech sleduje dodržování práv pacienta resp. osob blízkých a vyhodnocuje tyto informace

     

    2.2 Standard: Stanovení interních pravidel vedení zdravotnické dokumentace

    2.2.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení stanovilo a dodržuje zásady vedení zdravotnické dokumentace v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní péče a organizační strukturu zdravotnického zařízení.

       - zdravotnické zařízení má vydán dokumentovaný postup definující vedení zdravotnické dokumentace

       - zdravotnické zařízení tento postup v pravidelných intervalech, resp. dle potřeby, - aktualizuje

       - zdravotnická dokumentace je pravidelně kontrolována a vyhodnocována

       - zdravotnická dokumentace musí být úplná a průkazná (viz §53 zákona 372/2011 Sb., odst. 2)

       - dokumentovaný postup definuje frekvenci záznamů a rozsah záznamů do zdravotnické dokumentace ze stran lékaře, sester, nutričních terapeutů, fyzioterapeutů, resp. dalších osob

       - dokumentovaný postup definuje povinný obsah a formu zápisu do zdravotnické dokumentace, včetně epikrízy, identifikaci zaznamenávající osoby včetně jejího podpisu, identifikaci časového údaje provedení záznamu

       - dokumentovaný postup definuje seznam zakázaných zkratek, resp. seznam dokumentace, v níž je užívání zkratek nepřípustné

       - dokumentovaný postup definuje povinnost zaznamenávat předepsaná a podaná léčiva pacientovi

       - dokumentovaný postup definuje formu a rozsah záznamů při předávání pacienta mezi pracovišti

        - dokumentovaný postup definuje požadavek na záznam závěrů z realizovaného léčebně rehabilitačního postupu, formu a obsah propouštěcí zprávy resp. překladové zprávy při překládání pacienta mezi zdravotnickými zařízeními

       - zdravotnické zařízení má vydán dokumentovaný postup a provádí pravidelné interní audity zdravotnické dokumentace z hlediska úplnosti a včasnosti záznamů ve zdravotnické dokumentaci

       - Výstupy z interních auditů dokumentace zdravotnické zařízení využívá k průběžnému hodnocení pracovišť

    b) Zdravotnické zařízení stanovilo a dodržuje zásady pro zajištění nahlížení do zdravotnické dokumentace v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní péče.

       - zdravotnické zařízení definovalo zásady pro zajištění nahlížení do zdravotnické dokumentace v souladu s platnými právními předpisy ČR

       - zdravotnické zařízení dodržuje tyto zásady v praxi v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování zdravotní péče

    c) Zdravotnické zařízení stanovilo a dodržuje postupy při ukládání zdravotnické dokumentace a její ochraně před zneužitím, ztrátou a poškozením.

    - zdravotnické zařízení definovalo postupy pro ukládání zdravotnické dokumentace v souladu s platnými právními předpisy ČR a zajišťuje jejich ochranu před jejím zneužitím, ztrátou nebo poškozením

       - zdravotnické zařízení zavedlo postupy pro ukládání zdravotnické dokumentace a dodržuje ho v praxi

       - zdravotnické zařízení dodržuje postupy ochrany zdravotnické dokumentace před jejím zneužitím, ztrátou nebo poškozením

       - zdravotnické zařízení definovalo a udržuje dokumentovaný postup definující pravidla pro zajištění důvěrnosti informací, dat a dbá na utajení těchto dat

       - zdravotnické zařízení má rozděleny informace a data podle závažnosti (citlivá data a informace mají zvláštní ochranu)

       - zdravotnické zařízení má zpracován a udržuje dokumentovaný postup pro řízení bezpečnosti informací, v tomto postupu jsou definovány úrovně důvěrnosti dat a informací

       - zdravotnické zařízení má definovány úrovně oprávněného přístupu k datům a informacím (čtení, editace dat a informací; definování přístupů pro skupiny pracovníků či konkrétní pracovníky ke zdravotnické dokumentaci)

       - zdravotnické zařízení zajišťuje přístup k datům a informacím ze zdravotnické dokumentace pro pracovníky, kteří mají tento přístup přidělen

       - zdravotnické zařízení zamezuje přístup k datům a informacím ze zdravotnické dokumentace pro pracovníky, kteří nemají pro tento vstup oprávnění

       - zdravotnické zařízení zajišťuje integritu dat

       - zdravotnické zařízení má definovaný postup při narušení ochrany a zabezpečení dat a informací

     

    2.3 Standard: Zajištění konzultačních služeb

    2.3.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

     Zdravotnické zařízení zajišťuje konzultační služby s dalšími obory potřebnými pro diagnostickou a léčebnou péči v individuálních případech, kdy to vyžaduje zdravotní stav pacienta.

       - zdravotnické zařízení má specifikována pravidla pro zajištění konzultačních služeb s dalšími obory potřebnými pro diagnostickou a léčebnou péči v individuálních případech, kdy to vyžaduje zdravotní stav pacienta

       - zdravotnické zařízení dodržuje tato pravidla

       - zdravotnické zařízení má zajištěnu dostupnost laboratorních služeb odpovídající potřebám pacientů

       - zdravotnické zařízení má zajištěnu dostupnost radiodiagnostických služeb odpovídající potřebám pacientů

     

    2.4 Standard: Bezpečné zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky

    2.4.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení stanovilo, dodržuje a vyhodnocuje interní postupy při objednávání, příjmu, skladování, předepisování, úpravě, podávání léčivých přípravků včetně dokumentace jednotlivých postupů a jejich kontroly.

       - zdravotnické zařízení má zavedeno pro objednávání, příjem, skladování a likvidaci léčivých přípravků postup, který definuje pravidla pro příjem a skladování léčivých přípravků, pravidla pro likvidaci léčivých přípravků a postupuje dle nich

       - zdravotnické zařízení pravidelně kontroluje a vyhodnocuje dodržování postupu objednávání, skladování, likvidace léčivých přípravků a v případě potřeby přijímá nápravná opatření

       - zdravotnické zařízení má zpracovaný a implementovaný postup pro předepisování, úpravu a podávání léčivých přípravků u hospitalizovaných pacientů (postup definuje pravidla i pro podávání léčivých přípravků, která si pacient resp. osoba blízká s sebou přinese do zdravotnického zařízení; jejich užívání musí být prokazatelně schváleno ze strany ošetřujícího lékaře)

    b) Zdravotnické zařízení stanovilo, dodržuje a vyhodnocuje interní postupy při objednávání, příjmu, skladování, předepisování a používání zdravotnických prostředků, včetně dokumentace jednotlivých postupů a jejich kontroly.

       - zdravotnické zařízení zavedlo a udržuje postupy pro objednávání, příjem, skladování a likvidaci zdravotnických prostředků (postup definuje pravidla pro příjem a skladování zdravotnických prostředků, pravidla pro likvidaci zdravotnických prostředků) a postupuje dle nich

       - zdravotnické zařízení pravidelně kontroluje a vyhodnocuje dodržování postupu objednávání, skladování, likvidaci zdravotnických prostředků a v případě potřeby přijímá nápravná opatření

       - zdravotnické zařízení zajistí záznam použití zdravotnických prostředků II.b a III. třídy do zdravotnické dokumentace pacienta

    c) Zdravotnické zařízení stanovilo, dodržuje a vyhodnocuje interní postupy při používání neregistrovaných léčivých přípravků.

        - zdravotnické zařízení zavedlo a udržuje postup pro používání neregistrovaných léčivých přípravků a postupuje dle něho (postup definuje požadavky na kvalifikaci personálu, který pacientům předepisuje a podává neregistrované léčivé přípravky; definuje pravidla hlášení nežádoucích účinků neregistrovaných léčivých přípravků)

       - zdravotnické zařízení pravidelně kontroluje a vyhodnocuje dodržování postupu při používání neregistrovaných léčivých přípravků

    d) Zdravotnické zařízení stanovilo, dodržuje a vyhodnocuje interní postupy pro hlášení nežádoucích účinků léčivých přípravků a nežádoucích příhod a vedlejších účinků zdravotnických prostředků.

       - zdravotnické zařízení zavedlo postup pro hlášení nežádoucích účinků léčivých přípravků a nežádoucích příhod a vedlejších účinků zdravotnických prostředků (postup definuje pravidla hlášení nežádoucích účinků a nežádoucích příhod, pravidla hlášení nežádoucích účinků a nežádoucích příhod).

    e) Zdravotnické zařízení stanovilo, dodržuje a vyhodnocuje oprávnění a povinnosti zaměstnanců při vykonávání činností uvedených v 2.4.1 písmenech a) až d).

       - zdravotnické zařízení definovalo odpovědnosti a pravomoci zaměstnanců (např. v organizačním řádu a v popisech pracovních funkcí)

       - zdravotnické zařízení v postupu vymezuje skupiny osob, které mohou objednávat, přijímat a zajišťovat skladování léčivých přípravků, resp. osob odpovědných za likvidaci nepoužitých léčivých přípravků a definuje požadavky na kvalifikaci personálu, který pacientům předepisuje, upravuje a podává léčivé přípravky

       - zdravotnické zařízení v postupu vymezuje skupiny osob, které mohou objednávat, přijímat a zajišťovat skladování zdravotnických prostředků, resp. osob odpovědných za likvidaci nepoužitých zdravotnických prostředků a definuje požadavky na kvalifikaci personálu, který pacientům předepisuje použití zdravotnických prostředků

       - zdravotnické zařízení v postupu stanovuje oprávnění a povinnosti zaměstnanců při používání neregistrovaných léčivých přípravků

       - zdravotnické zařízení v postupu stanovuje oprávnění a povinnosti zaměstnanců při hlášení nežádoucích účinků léčivých přípravků a nežádoucích příhod

       - zdravotnické zařízení v postupu stanovuje oprávnění a povinnosti zaměstnanců při hlášení vedlejších účinků zdravotnických prostředků

     

     

     

    2.5 Standard: Kvalita stravování pacientů a nutrice

    2.5.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení stanovilo postup organizace nutriční péče.

       - postup definuje odpovědnosti na všech stupních řízení za přípravu, skladování, distribuci a podávání stravy a výživových produktů

       - postup definuje skupinu pacientů se zvýšeným nutričním dohledem, postup a odpovědnosti za péči o tyto pacienty

       - zdravotnické zařízení zavedlo postup pro objednávání a podávání stravy pacientům a postupuje dle něho

       - postup definuje kompetence pracovníků odpovědných za objednávání a podávání stravy pacientům

       - tento postup definuje požadavky na způsob podávání stravy pacientům; strava se podává bezpečným, včasným a pro pacienty přijatelným způsobem

       - strava pro pacienty musí být schválena nutričním terapeutem

       - postup definuje kompetence pracovníků, kteří rozhodují o formě a skladbě stravy pacientů v souladu s ordinací lékařů

       - postup definuje odpovědnosti a pravomoci ošetřovatelského personálu při edukaci pacienta resp. další osoby

       - postup definuje pravidla pro pacienty, kteří odmítají stravu zdravotnického zařízení, resp. odmítají jakoukoliv stravu

       - postup definuje pravidla pro přinášení a konzumaci potravin přinesených pacientem resp. další osobou a pravidla pro skladování a kontrolu těchto potravin (zvláště z hlediska dietních omezení stanovených lékařem)

       - zdravotnické zařízení musí prokázat proškolení pracovníků, kteří se podílejí na přípravě stravy pro pacienty

       - zdravotnické zařízení musí zajistit vstupní a průběžné zdravotní prohlídky pracovníků, kteří se podílejí na přípravě stravy pro pacienty

       - pracovníci, kteří se podílejí na přípravě stravy pro pacienty resp. podávání stravy pacientům, používají předepsané ochranné pomůcky

    b) Zdravotnické zařízení má zpracován systém diet.

       - zdravotnické zařízení má postup pro objednávání a podávání stravy pacientům a má stanoven seznam používaných diet s jejich slovní a nutriční charakteristikou. Seznam pravidelně aktualizuje.

     

    2.6 Standard: Zajištění léčebně rehabilitační péče

    2.6.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má zpracován plán léčebně rehabilitační péče a jejího vyhodnocování v návaznosti na poskytovanou lůžkovou zdravotní péči.

       - zdravotnické zařízení má plán léčebně rehabilitační péče v návaznosti na poskytovanou zdravotní péči a jsou stanoveny intervaly přehodnocování těchto plánů

       - zdravotnické zařízení má definována pravidla pro vyhodnocování poskytnuté léčebně rehabilitační péče

    b) Zdravotnické zařízení zajistí seznámení pacientů a zdravotnických pracovníků s plánem léčebně rehabilitační péče a jejího vyhodnocování v potřebném rozsahu.

       - zdravotnické zařízení zajišťuje prokazatelné seznámení zdravotnických pracovníků s plánem léčebně rehabilitační péče a s postupy jejího vyhodnocování

       - zdravotnické zařízení zajišťuje seznámení pacienta s plánem a postupy léčebně rehabilitační péče a s jejím vyhodnocováním v rozsahu odpovídajícím potřebám daného pacienta

    c) Zdravotnické zařízení dodržuje minimální parametry uvedené v „Seznamu diagnostických a terapeutických procedur používaných v základních léčebných postupech v následné lůžkové lázeňské léčebně rehabilitační zdravotní péči“ (viz přílohu č.1 k těmto hodnotícím postupům).

     

    2.7 Standard: Podpora zdraví a prevence nemocí

    2.7.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má zpracován plán zaměřených na základní oblasti podpory zdraví, prevenci nemocí zejména v závislosti na tabáku, alkoholu a jiných návykových látkách a na psychologickou podporu

       - zdravotnické zařízení má plán činností zaměřených na podporu zdraví, prevenci nemocí zejména v závislosti na tabáku, alkoholu a jiných návykových látkách a na psychologickou podporu při léčbě souvisejících nemocí

    b) Zdravotnické zařízení zajistí, aby pacienti i zaměstnanci ve zdravotnickém zařízení přístup k informacím o faktorech ovlivňujících zdraví

       - zdravotnické zařízení zajišťuje přístup pracovníkům k informacím o faktorech ovlivňujících zdraví (přístup k informacím podporujícím zdraví a prevence nemocí)

       - zdravotnické zařízení zajišťuje přístup pacientům k informacím o faktorech ovlivňujících zdraví (přístup k informacím podporujícím zdraví a prevence nemocí)

     

    2.8 Standard: Kontinuita zdravotní péče

    2.8.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má stanoveny postupy pro předávání pacientů mezi zaměstnanci v navazujících pracovních směnách na pracovišti, pro předávání pacientů mezi pracovišti zdravotnického zařízení, pro předávání pacientů do jiného zdravotnického zařízení, pro propouštění pacientů ze zdravotnického zařízení včetně zajištění navazující ambulantní zdravotní péče

       - zdravotnické zařízení zavedlo a udržuje postup pro předávání pacientů mezi zaměstnanci v navazujících pracovních směnách na pracovišti včetně definování kompetencí příslušných pracovníků zdravotnického zařízení

       - zdravotnické zařízení zavedlo a udržuje postup pro předávání pacientů mezi pracovišti zdravotnického zařízení včetně definování kompetencí příslušných pracovníků zdravotnického zařízení;

       - zdravotnické zařízení zajistí návaznost poskytování zdravotní péče pacientům při předávání pacientů mezi pracovišti zdravotnického zařízení

       - zdravotnické zařízení zavedlo a udržuje postup pro předávání pacientů do jiného zdravotnického zařízení včetně definování kompetencí příslušných pracovníků zdravotnického zařízení

       - zdravotnické zařízení definuje pravidla pro komunikaci mezi zdravotnickými zařízeními pro předávání pacientů do jiného zdravotnického zařízení včetně požadavku na potvrzení, že pacienta přijme, od návazného zdravotnického zařízení před transportem pacienta (kromě výjimečných případů)

       - zdravotnické zařízení definuje pravidla pro volbu transportního prostředku, doprovodného pracovníka zdravotnického zařízení resp. nutnost monitorování pacienta během transportu

       - zdravotnické zařízení definuje obsah předávané zdravotnické dokumentace pacienta (záznamy o poskytnuté péči, doporučení týkající se zdravotního stavu pacienta) pro přebírající zdravotnické zařízení

       - zdravotnické zařízení zavedlo a udržuje postup pro propouštění pacientů ze zdravotnického zařízení včetně zajištění navazující ambulantní zdravotní péče včetně definování kompetencí příslušných pracovníků zdravotnického zařízení

       - zdravotnické zařízení poskytne při propouštění resp. zajišťování další péče pacientovi resp. osobě blízké srozumitelné informace a pokyny k poskytnutí další zdravotní  péče a to včetně informací pro lékaře, kterému je pacient následně předáván nebo kterého vyhledá, pokud se jeho stav zhorší

       - zdravotnické zařízení předá pacientovi resp. osobě blízké propouštěcí zprávu

    b) Zdravotnické zařízení má stanoven postup pro spolupráci s dalšími poskytovateli zdravotních služeb a případně též s poskytovateli sociálních služeb

       - zdravotnické zařízení zná podrobnosti o poskytování zdravotní péče ve své spadové oblasti včetně rozsahu jejich služeb

       - zdravotnické zařízení při propouštění pacienta vyhotoví propouštěcí zprávu

       - zdravotnické zařízení po propuštění pacientovi resp. osobě blízké doporučí následnou lékařskou resp. podpůrnou péči a sdělí pacientovi možnosti poskytnutí další   zdravotní  péče ve spádové oblasti

     

    2.9 Standard: Identifikace pacientů

    2.9.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

     Zdravotnické zařízení má vypracován postup pro jednoznačnou nezaměnitelnou identifikaci pacientů a dodržuje jej.

       - zdravotnické zařízení má stanovena pravidla pro jednoznačnou identifikaci pacientů a důsledně je dodržuje

       - postup upravuje postupy i pro specifické situace – např. dětská a psychiatrická oddělení

       - zdravotnická dokumentace pacienta popisuje jeho diagnózu, léčbu a obsahuje informace nezbytné pro  jednoznačnou identifikaci pacienta

     

    2.10 Standard: Zajištění kardiopulmonální resuscitace

    2.10.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má zpracován plán každoročního proškolení včetně přezkoušení zdravotnických pracovníků v kardiopulmonální resuscitaci a plní tento plán.

       - zdravotnické zařízení má zpracován plán školení pracovníků zdravotnického zařízení v kardiopulmonální resuscitaci, ve kterém je definován rozsah školení a frekvence (požadavek je minimálně 1 x ročně)

       - pracovníci zdravotnického zařízení jsou v rámci proškolení seznámeni s podáváním léčivých přípravků, používání přístrojů a pomůcek neodkladné péče

       - součástí školení je i přezkoušení znalostí a dovedností pracovníků v kardiopulmonální resuscitaci

    b) Zdravotnické zařízení má zpracován plán kontrol vybavení pracovišť léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky pro poskytování kardiopulmonální resuscitace včetně kontrol jejich funkčnosti a plní jej.

       - zdravotnické zařízení specifikuje vybavení každého oddělení zdravotnického zařízení přístroji, léčivými přípravky a pomůckami pro urgentní stavy

       - zdravotnické zařízení má postup, který definuje pravidla k zajištění kardiopulmonální resuscitace

       - zdravotnické zařízení zajistí na každém oddělení zdravotnického zařízení trvalou dostupnost léčivých přípravků neodkladné péče

       - zdravotnické zařízení prokazatelně zajistí kontrolu počtu balení léčivých přípravků a jejich expirační doby (s existencí záznamu  o provedené kontrole, kontrolu provádí pověřený pracovník minimálně 1x týdně)

       - zdravotnické zařízení prokazatelně zajistí kontrolu funkčnosti zdravotnických prostředků v pravidelných intervalech (s existencí záznamu o provedené kontrole)

    c) Zdravotnické zařízení vede dokumentaci o provedení proškolení a přezkoušení zdravotnických pracovníků podle písmene a) a o provedení kontrol podle písmene b).

       - zdravotnické zařízení vede a uchovává záznamy o školení zdravotnických pracovníků v kardiopulmonální resuscitaci - viz 2.10.1 a)

       - zdravotnické zařízení vede a uchovává záznamy o přezkoušení zdravotnických pracovníků v kardiopulmonální resuscitaci - viz 2.10.1 a)

       - zdravotnické zařízení vede a uchovává záznamy o kontrole vybavení  léčivými přípravky a o kontrole funkčnosti zdravotnických prostředků- viz 2.10.1 b)

     

    3 Minimální hodnotící standardy řízení lidských zdrojů

     

    3.1 Standard: Personální zabezpečení lůžkové zdravotní péče

    3.1.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má zpracováno rozdělení pracovních míst v souladu s požadavky na personální zabezpečení lůžkové zdravotní péče a program celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků.

       - počet a strukturu kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou potřeba k zabezpečení nabízené lůžkové zdravotní péče, zdravotnické zařízení plánuje (současně dodržuje pro jednotlivé formy minimální počty dle současné platné legislativy – vyhláška  99/2012 Sb.)

       - zdravotnické zařízení má zpracován program celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků

       - zdravotnické zařízení v rámci zvyšování kvalifikací umožňuje, nebo přímo poskytuje vzdělání nebo odborné školení každému zaměstnanci lůžkové zdravotní péče

       - jednotlivá lůžková oddělení zdravotnického zařízení mají zpracovány plány rozvoje pracovníků

       - zdravotnické zařízení sleduje a vyhodnocuje dodržování plánu rozvoje pracovníků, v případě nedodržení plánu přijme příslušná opatření, aby nedošlo k ohrožení kvality a  bezpečí poskytované péče

    b) Zdravotnické zařízení má stanovena pravidla pro zapracování zaměstnanců při jejich zařazení na pracovní místo.

       - zdravotnické zařízení má definována pravidla pro zapracování zaměstnanců při jejich zařazení na pracovní místo

       - pracovník je při nástupu, či změně zařazení, prokazatelně seznámen se svým zařazením v organizační struktuře zdravotnického zařízení, seznámen s platnými dokumentovanými předpisy a postupy a vyškolen v rozsahu požadovaném platnou legislativou (např. BOZP a PO), které se vztahují na jeho činnosti

       - pracovník je při nástupu zapracován dle svého popisu pracovní činnosti a zdravotnické zařízení udržuje záznamy o rozsahu, délce a náplni zapracování pracovníka

    c) Zdravotnické zařízení má zpracovány popisy pracovních činností jednotlivých zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků v souladu s jejich způsobilostí k výkonu povolání zdravotnického pracovníka nebo jiného odborného pracovníka.

       - zdravotnické zařízení má definovaný rozsah kompetencí pracovníků zdravotnického zařízení, tj. činností, které smí provádět pracovník v souvislosti s péčí o pacienty.

        - kompetence jsou přidělovány na základě jeho vzdělání, poslání zdravotnického zařízení, spektra pacientů, specifických úkolů pracoviště, osobních znalostí a dovedností pracovníka a jeho zdravotního stavu.

       - zdravotnické zařízení v pravidelných intervalech provádí hodnocení kompetencí pracovníků

       - zdravotnické zařízení má zpracovány popisy pracovních činností jednotlivých zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků v souladu s jejich způsobilostí k výkonu povolání zdravotnického pracovníka nebo jiného odborného pracovníka

       - pracovníci zdravotnického zařízení mají stanoven rozsah svých odpovědností a pravomocí v popisech pracovních činností

       - popisy pracovní činnosti odpovídají kvalifikaci pracovníka v souladu s právními předpisy ČR

       - pracovníci zdravotnického zařízení musí být seznámeni s rozsahem svých kompetencí

       - zdravotnické zařízení udržuje popisy pracovních činností v aktuální podobě

    d) Zdravotnické zařízení sleduje a vyhodnocuje spokojenost zaměstnanců s pracovními podmínkami pro plnění jejich pracovních úkolů a přijímá opatření k odstranění zjištěných nedostatků.

       - zdravotnické zařízení má zpracovanou metodiku sledování spokojenosti zaměstnanců

       - zdravotnické zařízení v pravidelných intervalech sleduje spokojenost zaměstnanců s pracovními podmínkami pro plnění jejich pracovních úkolů

       - zdravotnické zařízení analyzuje výsledky sledování spokojenosti, v případě potřeby přijímá opatření k odstranění zjištěných nedostatků

       - zdravotnické zařízení seznamuje své zaměstnance s výsledky sledování spokojenosti zaměstnanců

     

    4 Minimální hodnotící standardy zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance

     

    4.1 Standard: Bezpečné prostředí pro pacienty a zaměstnance

    4.1.1 Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu

    a) Zdravotnické zařízení má zaveden program zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance, jehož součástí je zejména identifikace rizikových míst a činností z hlediska bezpečnosti pacientů a zaměstnanců.

       - zdravotnické zařízení má zaveden program zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance

       - zdravotnické zařízení má zaveden a popsán proces předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění

       - zdravotnické zařízení identifikuje riziková místa a činnosti z hlediska bezpečnosti pacientů a zaměstnanců

       - zdravotnické zařízení tato rizika vyhodnocuje a přijímá odpovídající opatření

       - zdravotnické zařízení hodnotí rizika související s možností vzniku nehod a poranění, přijímá odpovídající opatření vedoucí k jejich eliminaci

       - zdravotnické zařízení provádí pravidelně bezpečnostní audity všech pracovišť, výstupy z těchto auditů zaznamenává

       - zdravotnické zařízení vede evidenci nehod a poranění, včetně analýzy jejich příčin resp. přijatých nápravných opatření

    b) Zdravotnické zařízení má stanoven způsob zajištění elektrické energie, pitné vody a medicinálních plynů, a to jak v obvyklém režimu dodávek, tak při přerušení dodávek.

       - zdravotnické zařízení má definovány požadavky a způsob zajištění elektrické energie, pitné vody a medicinálních plynů a to pro běžnou potřebu i pro havarijní stav při

    přerušení dodávek

       - pro medicinální plyny má zdravotnické zařízení stanovenu minimální zásobu, pod kterou by neměl stav nikdy klesnout a má určený další postup v péči o pacienty a provozy, pokud by k poklesu pod tuto minimální zásobu došlo

       - zdravotnické zařízení má k dispozici náhradní zdroj elektrické energie (min. pro zajištění chodu operačních sálů resp. jednotek intenzivní péče)

       - zdravotnické zařízení pravidelně kontroluje funkčnost náhradního zdroj elektrické energie, výsledky kontrol jsou zaznamenávány

     

     

     

     

  • Pravidla procesu hodnocení kvality a bezpečí

     

    PRAVIDLA PROCESU HODNOCENÍ KVALITY A BEZPEČÍ PRO POSKYTOVATELE NÁSLEDNÉ LŮŽKOVÉ LÉČEBNĚ REHABILITAČNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE

     

     

    Hodnocení kvality a bezpečí  má zabezpečit  a posoudit  úroveň postupů ve zdravotnických zařízeních podle hodnotících standardů.

    Certifikační proces  je prováděn v těchto krocích:

     

    1. Příprava  certifikačního procesu

        a)      Podání žádosti  o certifikaci která obsahuje : -rozsah certifikace

              -identifikační údaje žadatele

              -organizační struktura a činnosti  žadatele

         b)   Posouzení  žádosti  a eventuelní doplnění  podkladů od žadatele

         c)    Registrace žadatele do evidence hodnotitele, popřípadě odmítnutí žadatele

         d)    Stanovení hodnotitelského týmu

         e)    Vypracování plánu hodnocení

          f)     Uzavření smlouvy a její evidence u hodnotitele

     

    2.  Vlastní průběh hodnocení:

           a)    Vyžádání podkladů od žadatele

           b)    Studium podkladů

           c)    1. Stupeň hodnocení : - předání  pověřovacích listin žadateli pro pověřené hodnotitele včetně jejich závazků vůči                                                             žadateli

                                                       - kontrola dokumentace  a dodržování standardů

                                                       - kontrola  personálního zabezpečení

                                                       - kontrola technického a věcného vybavení

                                                       - pohovory se zaměstnanci

                                                       - pohovory s pacienty

                                                       - vypracování  hodnocení jednotlivých standardů (standard je splněn, je-li  ve všech                                                                        ukazatelích standardu splněn dle vyhlášky  č.102/2012 Sb.)

               Klasifikace neshod

            - Odchylka, jde o neshodu formálního charakteru nemající vliv na kvalitu a bezpečí kterou lez odstranit  v průběhu                       hodnocení.

            - Neshoda , jde o snadno odstranitelnou  chybu (či částečné neplnění požadavku). Do odstranění neshody nelze vydat               certifikaci.

            - Systémová neshoda , která má vliv na kvalitu a bezpečí (nesplnění některého požadavku standardů  kvality a bezpečí).             Pokud nebude neshoda odstraněna nelze vydat certifikaci.

                                  - kompletace výsledků

                                  - závěrečný pohovor s žadatelem

                                  - zpráva z auditu

                                  - vyjádření žadatele ke zprávě o auditu

                                  - vydání či nevydání certifikátu a jeho předání

                

              d)   2. Stupeň hodnocení  zahrnuje kontrolní posouzení plnění standardů  kvality a bezpečí po  1. či 2. roce od vystavení                 certifikátu kvality a bezpečí.

    3.  Recertifikace v případě zájmu žadatele do uplynutí platnosti certifikátu (platnost 3 roky).

     

Záznamy: 1 - 2 ze 2

Kontakt

© 2016 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si web zdarma!Webnode